În ultimele săptămâni mai multe publicaţii au atras atenţia publicului cititor asupra iniţiativelor serviciilor secrete din Rusia şi a altor structuri de stat în privinţa monitorizării şi influenţării reţelelor de socializare.
Cea mai recentă informaţie despre acest subiect
vine de la publicaţia Kommersant, care citează surse anonime şi vorbeşte
despre câteva licitaţii în regim închis ce au fost iniţiate de Unitatea
Militară 54939 în perioada ianuarie-februarie 2012. Conform surselor
citate de presa rusă, UM54939 intră în structura SVR, adică a
Serviciului de Informaţii Externe al Federaţiei Ruse, iar obiectul
licitaţiilor îl constituie livrarea sistemelor software capabile de
monitorizarea în timp real a reţelelor de socializare, analizarea
„punctelor focale” cu influenţă maximă din cadrul acestor reţele şi
„promovarea şi diseminarea” informaţiei „speciale” în cadrul reţelelor
de socializare. Un punct aparte îl constituie cercetarea metodelor de
„influenţă nesesizabilă” asupra informaţiilor care circulă în reţelele
de socializare. Tenderul a fost câştigat de compania Interanet, condusă
de fostul adjunct al directorului Institutului de Criptografie,
Comunicare şi Informatică al Academiei FSB.
Sursele
publicaţiei Kommersant susţin că, în primă fază, va intra în funcţiune
sistemul Disput care cercetează în timp real „procesul de formare a
comunităţilor de utilizatori din reţelele de socializare” şi analizează
„factorii care contribuie la creşterea popularităţii informaţiilor
transmise în reţelele de socializare”. Toate datele obţinute de acest
sistem vor fi analizate de programul specializat Monitor-3, care va
oferi recomandări de organizare şi control asupra „comunităţilor
virtuale”. După ce se va lua o decizie în privinţa informaţiilor care
trebuie „injectate” şi promovate în reţelele de socializare, acest
proces va fi executat în mod automat de sistemul Ştorm-12 menit să
„asigure suportul informaţional al operaţiunilor, prin utilizarea unor
scenarii predefinite de influenţare a audienţei reţelelor sociale”.
Informaţiile
publicate de ediţia rusă a revistei Forbes, arată că aceste sisteme nu
sunt primele sisteme de acest gen utilizate de autorităţile din Rusia.
Sursele revistei susţin că un program asemănător este deja funcţional şi
este utilizat de Viaceslav Volodin, şeful departamentului de politică
internă al preşedinţiei Federaţiei Ruse. Programul la care a făcut
referire Forbes se numeşte Prisma, iar sursele din piaţa IT susţin că
acest sistem poate monitoriza în timp real peste 60 de milioane de
surse, apreciind în mod automat tonalitatea pozitivă sau negativă a
comentariilor făcute de utilizatorii reţelelor de socializare pe un
anumit subiect. Printre reţelele deja monitorizate s-ar număra Twitter,
Youtube, Livejournal, blogurile individuale ş.a. Jurnaliştii Forbes dau
de înţeles că rezultatele monitorizării automate influenţează modul în
care acţionează persoanele însărcinate cu politica informaţională.
Atât
faptul că sisteme de monitorizare şi inserţie a informaţiilor în
reţelele de socializare au fost comandate de Serviciul de Informaţii
Externe, cât şi opiniile surselor citate de Kommersant arată că aceste
sisteme nu vor fi utilizate exclusiv în Federaţia Rusă. Algoritmii care
stau la baza acestor sisteme sunt relativ universali, ceea ce sugerează
că aceste sisteme ar putea fi uşor de adaptat pentru funcţionarea atât
în ţările din ex-URSS cât şi în Europa de Est sau alte areale
geografice.
Federaţia Rusă nu este prima ţară care se
preocupă de crearea unor sisteme de acest gen. Există informaţii
publice în privinţa tenderelor organizate de Forţele Navale ale SUA
pentru sisteme de monitorizare a reţelelor de socializare, tenderul
fiind demarat pentru înlocuirea sistemelor deja existente, dar
învechite. Publicaţia britanică The Guardian a relatat despre un program
special al guvernului SUA care intenţionează crearea unui număr mare de
„utilizatori automaţi” ai reţelei Facebook care vor fi folosiţi în
vederea influenţării audienţei reţelelor de socializare, acest program
având anumite asemănări cu programul Ştorm-12 care, conform surselor
Kommersant, urmează să intre în funcţiune în 2013.
Contactat de
postul de televiziune RT, şeful organizaţiei non-guvernamentale Centru
pentru un Internet Sigur, Urvan Parfentyev a declarat că această
situaţie este o evoluţie naturală a mijloacelor de propagandă precum
Vocea Americii sau Radio Europa Liberă, adaptate la funcţionare în
internet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu