luni, 4 februarie 2013

Cum poate îngropa statul o afacere din domeniul IT



Situație mai puțin obișnuită pentru un antreprenor moldovean ce activează în industria IT. Din cauza birocrației și sistemului judecătoresc, acesta s-a pomenit cu firma falimentată, fără ca acesta să încalce vreo lege.  
Ion Onică a povestit pentru UNIMEDIA peripețiile prin care a trecut. Sursa a declarat că, în 2007, firma sa BCS-Soft a avut încheiat un contract cu ÎS REGISTRU pentru a realiza un soft pentru Agenția Medicamentului. Acesta spune că softul era programat pe diferite module. Astfel, a realizat cca 95% din lucrări, le-a predat, a primit banii, după care s-au început problemele.


„Am ajuns la acest punct, am eliberat facturile pentru modulele pregătite, după care ne-am trezit la ușă cu CCCEC și FISCUL. Ultima etapă din proiect a fost realizată, dar nu a fost aprobată de REGISTRU pentru că erau necesare modificări, se afla într-un stadiu de predare experimentală. Nu ne-am considerat obligați să eliberăm o factură fiscală pentru ultimul modul, deoarece nu am efectuat lucrarea până la aprobarea finală (cca 190 mii MDL). Fiscul și CCCEC au considerat altfel, ne-au prescris amenzi, plata TVA pentru acest ultim modul și ne-au obligat să eliberăm factura. Am plătit TVA-ul forțat. Ulterior, noi ca și companie, am înțeles de la FISC că am efectuat lucrarea. Dar noi știm că lucrarea nu a fost efectuată până la capăt. Am atacat decizia în instanță. Am pierdut toate procesele de judecată, decizie irevocabilă. Dacă reieșim din această situație, conform deciziei, asta înseamnă că noi am efectuat lucrarea 100% din punct de vedere legal. Deci, am eliberat factura. Dar REGISTRU nu a acceptat factura, deoarece, de facto, noi nu am finisat lucrarea. Am contestat iar decizia și am pierdut din nou practic în toate instanțele. În această ultimă decizie se spune că noi nu am efectuat lucrarea rescpectivă, iar ÎS REGISTRU nu are cum să ne plătească și să accepte factura fiscală”, a spus Onică. 

Astfel, antreprenorul spune că s-a pomenit cu 2 decizii judecătorești, dintre care una irevocabilă, care se bat cap în cap - una care spune că a efectuat lucrarea, alta care spune că nu. Sursa declară că, în prezent FISCUL încearcă să-i retragă certificatul de TVA deoarece nu a avut rulaj financiar. Asta în condițiile în care tot Serviciul Fiscal i-a blocat contul pentru a nu efectua operațiuni.      

„Chiar dacă și dorim să eliberăm facturi, nu vom putea deoarece nu ni se eliberează documente fiscale. Justiția din Moldova ar trebui să se aprecieze, totuși, am efectuat lucrarea sau nu. Afacerea mea a fost închisă. Nimeni nu vrea să aibă relații economice cu firme care au probleme cu justiția”, a mai spus sursa. 

Ion Onică spune că nu-și dorește banii statului, însă, va fi nevoit să trimită dosarul la CEDO. „Nu vreau bani de la stat, sunt bani străni, dar cred că altă cale nu există. Nu înțeleg de ce nu se rezolvă aceste lucruri elementare. Judecătorii nu au înțeles esența acestei situații. Ei au copiat deciziile unul de la altul”, a conchis sursa. Vedeți atașat declarațiile video și decizia în ultimul proces de judecată.

Sursa: www.unimedia.md

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu